Over

Deze laatsten stelden dat alle lopende vergunningen niet meer verlengd zouden worden. Ook werd er door WenZ opgelegd dat een club geen 2 steigers mocht uitbaten. Dit was een probleem, want wij,7 booteigeneaars, gelegen aan de rechteroever van de binnendijle ter hoogte van de Tichelrij behoorden bij de Mechelse Yacht Club (M.Y.C.). Deze laatsten mochten wel bieden op de 2 delen maar zouden maar 1 steiger in concessie krijgen zo ze de hoogste bieder zouden zijn.

De eigenaars gelegen aan voornoemde steiger hebben dan besloten om zich te verenigen en ook mee te dingen naar de concessie. Voor eenieder was het een grote stap in het onbekende, niemand had ervaring met het oprichten van een vzw en de daarbij horende administratieve taken. Gelukkig waren er enkele enthousiastelingen die er wel wat tijd wilden aan opofferen. Daar we maar met zevenen waren, was het ook niet moeilijk om iedereen in dezelfde richting te laten denken.

Na vele (in)formele gesprekken met o.m. andere yachtclubs en verschillende betrokken personen hebben we een berekend bod gestuurd naar WenZ. Na enkele weken kwam het verlossend bericht dat we de concessie hadden binnengehaald. Meer nog, we hebben deze binnengehaald met een merkelijk lager bod dan de andere geinteresseerden hadden geboden op de 2 andere steigers.

Vanaf dan begon maar eerst de administratieve rompslomp: club oprichten, naam zoeken, vzw aanmaken, booteigenaars contacteren voor een Algemene Stichtingsvergadering, Raad Van Bestuur kiezen en dan handelen! Gelukkig waren we alle 7 bereid om waar kon ons steentje bij te dragen. Electriciteits- en watermeter moest overgenomen worden, inventaris van roerende en onroerende goederen moest opgesteld worden voor overdracht van M.Y.C. naar MeMaC en de leden moesten aangeschreven worden over de stand van zaken en hoe de nieuwe yachtclub haar beleid zou voeren in de toekomst.

Vanaf 1 januari 2013 is MeMaC dus officiëel gestart als yachtclub in Mechelen.